Nov 28, 2015

Lv1 U15 We take a bus | V-(으)려고 하다, N(으)로 가다, more counter 장/번 grammar

Listening:



Press PLAY button to start listening.

15 과: 버스를 탑니다

영숙이와 윌슨은 홍 선생님은 만나려고 합니다.
두 사람은 버스 주류장으로 갔습니다.
그들은 버스 카드를 두 장 샀습니다.
51번 버스가 왔습니다.
두 사람은 빨리 탔습니다.
그리고 서울대 입구에서 내렸습니다.


Vocabulary:

정류장 = bus stop
(으)로 = to, going towards a place
그들 = they
카드 = card
버스 카드 = bus card
51번 버스 = #51 bus
번 = number
장 = counter for pieces of paper
옷 = clothes
빨리 = quickly
서울대 = Seoul National University


Translate

Unit 15 We take a bus.

Youngsook and Wilson are going to meet Mr. Hong.
They went to the bus stop.
They bought 2 tickets.
The bus number 51 came.
They quickly got on the bus.
And they got off at the entrance of Seoul National University.


Grammars and expressions:

1. V-(으)려고 하다 : intend to V

무슨 책을 읽으려고 합니까?
What book are you going to read?

서울대학교에서 한국어를 공부 하려고 해요.
I am going to study Korean at Seoul National University.

친구와 같이 저녁 식사를 먹으려고 해요.
I am going to eat dinner with my friend.

2. N(으)로 가/오다 :  go/come to N

이 버스는 어디로 가요?
- 서울버스터미널으로 가요.
Where is this bus going to?
- It's going to Seoul Bus Terminal.

너는 언제 대전으로 옵니까?
- When will you come to Daejeon?


2. N1에서 N2을/를 사다 : buy N2 at N1

어디에서 그것을 샀어요?
Where did you buy that?

홈플러스에서 시계를 샀어요.
I bought a watch in Homeplus.


3. 장 : counter for papers / tickets.

교통카드 한 장 : 1 traffic card
지하철표 두 장 : 2 subway tickets.
극장표 세 장 : 3 movie tickets.
종이 네 장 : 4 sheets of paper.

Note: these days, 교통카드 is more commonly used than 버스카드 since it is an integrative card that can be used for all public transportation.

4. 번 :counter for numbers

406번 버스를 타야 해요.
We have to take the bus number 406.

일 번
이 번
삼 번
....
십 번
이십 번
....

5. 빨리 : hurry/ quickly

시간이 없니까 빨리 갑시다.
We don't have much time, let's hurry.

6. 그들 : they

그들은 외국 학생입니다.
They are foreign students.

*우리들은 공원에세 산책을 하려고 해요.
We are going to take a walk in the park.


Notes:

1. -(으)려고 하다 means "plan to do" or "intend to do"

2. (으)로 comes after a place moun to mean "in the direction of" or "towards".
Subscribe to get more :